مِنجی
مِنجی

ریزه‌کاری‌هایی که در خرید لوازم‌ الکتریکی دست‌دوم باید بدانید

وسایل الکترونیکی معمولا قیمت‌های بالایی دارند و خرید دست دوم آنها یک راه خوب برای صرفه‌جویی در هزینه‌ خرید آنهاست. البته کمی تردید در این زمینه طبیعی است؛ شناسایی ایرادات احتمالی نیاز به ریزبینی و دقت دارد. در مِنجی و در دسته‌ لوازم الکترونیکی انواع گوشی هوشمند، تبلت، رایانه، کنسول بازی، لوازم صوتی و تصویری و تلفن‌ دست دوم یافت می‌شود. کمی دقت و خواندن این راهنما می‌تواند لذت یک خرید اقتصادی و مطمئن از مِنجی را برای شما رقم بزند.

 

 ۱٫ سراغ نامهای تجاری شناخته شده بروید

وسیله‌ الکترونیکی دست دومی بخرید که نام تجاری شناخته شده‌ای دارد. این وسایل به دلیل کیفیت‌شان‌ می‌توانند سال‌ها بدون دردسر کار کنند. البته این یک قانون کلی نیست و احتمال خرابی در میان محصولات تمام برندها وجود دارد؛ اما برندهای مطرح امتحان خودشان را پس داده‌اند.

 

۲٫ قیمت نو، معیار قیمت‌گذاری

درباره‌ قیمت مدل‌های نو تحقیق کنید تا بتوانید درک درستی از قیمت وسایل دست دوم داشته باشید و هزینه غیر منصفانه‌ای برای محصول نپردازید. اگر درباره‌ قیمت مطمئن نیستید، قیمت محصول نو را در اینترنت جستجو کنید.

 

۳٫ آگهیها را با دقت بررسی کنید

درباره آگهی‌هایی که توضیح کافی درباره‌ محصول نداده‌اند، دقت بیشتری کنید. می‌توانید با فروشنده تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری بخواهید. حتما عکس‌ها را بررسی کنید. دقت کنید که عکس آگهی عکس آرشیوی و عمومی نباشد و عکس واقعی محصول باشد.

 

۴٫ بررسی حضوری داشته باشید

با فروشنده قراری تنظیم کنید و در حضور او تمام قسمت‌ها را چک کنید و مطمئن شوید که اثری از ضربه خوردگی روی دستگاه مشاهده نمی‌کنید؛ سپس دستگاه را خاموش و روشن کنید، اتصالات را بررسی کنید و کمی با آن کار کنید.

 

۵٫ فریب ظاهر نو دستگاه را نخورید

دستگاه بی‌کیفیت ممکن است اصلا استفاده نشده باشد و ظاهری نو داشته باشد؛ اما کاملا معیوب باشد. برای همین بعد از توجه و دقت در ظاهر دستگاه حتما وارد جزئیات شوید.

 

۴٫ از فروشنده مهلت تست بخواهید

یک بازه زمانی ۴۸ تا ۷۲ ساعته را به عنوان زمان تست در نظر بگیرید. در این مدت نرم‌افزارها و سخت افزارها را تغییر ندهید و اگر قصد نصب برنامه‌ای را داشتید با فروشنده هماهنگ شوید. مراقب وسیله‌ای که به امانت به شما سپرده شده است باشید. بهتر است در این مدت قسمت‌های مختلف را چک کنید و چند نرم‌افزار را با هم فعال کنید. این را هم مدنظر داشته باشید که مهلت تست را هر فروشنده‌ای به خریدار نمی‌دهد!

 

۵٫ محصول را با جعبه تحویل بگیرید

جعبه دستگاه‌های الکترونیکی مانند موبایل یا لپ‌تاپ بسیار مهم است. فراموش نکنید که شماره سریال روی محصول الکترونیکی را با شماره روی جعبه تطابق دهید. اگر فروشنده فاکتور خرید دارد، از او بخواهید که آن را به شما تحویل بدهد. این شواهد برای پیشگیری از مشکلات احتمالی بعدی است.

 

۶٫ وسایل جانبی را بررسی کنید

وسایل الکترونیکی عموما تجهیزات جانبی دارند که در ساده‌ترین حالت ممکن می‌تواند یک شارژر باشد. موجود بودن و درست کار کردن این وسایل مهم هستند؛ زیرا گاهی تقلبی بودن و خراب بودن برخی از این وسایل می‌تواند باعث صدمات بعدی شوند.

 

۷٫ زمان تست نهایی فرا رسید

وسایل الکترونیکی حساس هستند، اگر طرز کار با آنها را نمی‌دانید از فروشنده سوال کنید یا دفترچه راهنما را بخوانید. جز به جز وسیله را چک کنید. برای راحتی بهتر است یک چک لیست تهیه کنید و هر قسمتی را که چک می‌کنید در مقابل آن یک علامت بزنید. مسلما هر چه دستگاه پیچیده‌تر باشد، بررسی‌های بیشتری نیاز خواهد داشت. در این مرحله می‌توانید با یک متخصص نیز مشورت کنید و جستجویی در اینترنت کنید. پیشنهاد می‌کنیم اظهار نظرات مردمی درباره دستگاه را به دقت بخوانید.

 

۸٫ کارت گارانتی بخواهید

اگر دستگاه در حد نو است از فروشنده بخواهید کارت گارانتی دستگاه را به شما بدهد. خرابی دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند روی دست شما خرج بگذارد و کام شما را از خریدتان تلخ کند. همچنین وجود این کارت گارانتی می‌تواند اصل بودن دستگاه شما را تضمین کند.

 

 

قلق کارشناسی

بهتر است قبل از خرید درباره وضعیت تعمیر و یافتن قطعات وسیله الکترونیک دست دومی که قصد خریدش را دارید پرس‌وجو کنید. فارغ از اینکه شما چه وسیله الکترونیکی دست دوم از چه برندی را می‌خرید ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه خاصی داشته باشید؛ پس سهولت دسترسی و فراوانی قطعات در بازار اهمیت دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *